Wednesday, April 13, 2016

HammerFall - Glory to the Brave


ברוכים הבאים לבלוג שלי!!! זהו בלוג ביקורות שנפתח עקב בלוג של חבר שלי (היי ליעד) שבו הוא כתב ביקורות על... טוב, הכל בעצם! אני פה אכתוב ביקורות על אלבומי מטאל, רוק כבד ופאנק (punk). הדברים שאני אוהב, אלבומים חדשים שיוצאים וכל מה שביניהם.
לבלוג של חברי ליעד לחצו כאן.


 

 
 
היום אני אדבר על להקה שמעוד קרובה לליבי. לא רק בין הלהקות הראשונות ששמעתי והאהובה עלי כבר בערך עשור, אלא גם להקת המטאל הראשונה ששמעתי והלהקה שבזכותה בעצם נכנסתי לז'אנר המטאל על כל גווניו. הכל התחיל כמו שאמרתי לפני עשור (שנת 2006) כאשר אבא שלי (מטאליסט בעצמו כבר בערך 30 שנה) החליט להשמיע לי את הלהקה .HammerFall אני לא אשכח את השירים הראשונים ששמעתי, המנגינות וכמות הפעמים שעשיתי  Head-banging לשירים שלהם. האלבום שאני הולך לדבר עליו היום ספציפית הכיר לי את המושג Power metal ובכללי את המוסיקה הכבדה.

 

בתמונה (משמאל לימין): Oscar Dronjak, Pontus Norgen, Joacim Cans, Fredrik Larsson.
להקת HammerFall  בהרכב הנוכחי (נכון לשנת 2016). בתמונה אין מתופף כיוון שהוא הודיע על פרישתו מהלהקה בשנת 2014 ועדיין לא נמצא לו מחליף קבוע.
להקת  HammerFallהוקמה בשנת 1993 בגטבורג שבשוודיה על ידי הגיטריסט שלהם אוסקר דרוניאק  (נראה לי שככה מבטאים את שמו, שוודים... לכו תבינו). הלהקה התחילה כלא יותר מפרויקט צד קטן שהתחיל אוסקר דרוניאק (ביחד עם הגיטריסט של להקת In Flames, Jesper Strömblad) לאחר שעזב את להקת הדת' המלודי Ceremonial Oath בשנת 1989. במסגרת הפרויקט הזה ניגן דרוניאק עם חבריו שירים שכתב (ביניהם השיר Steel Meets Steel שאחר כך נכלל באלבום המדובר). לדרוניאק וסטרומבלאד הצטרף הגיטריסטNiklas Sundin, הבסיסט Johan Larsson והזמרMikael Stanne . ניקלס ויוהן החליטו לעזוב את הלהקה שנה לאחר הצטרפותם וללהקה הצטרפו הגיטריסט Glenn Ljungström (באותו הזמן היה הגיטריסט שלIn Flames ) והבסיסט Fredrik Larsson (באותו הזמן היה הבסיסט של   .(Dispatched    
 
כל חברי הלהקה באותו הזמן ניגנו בעוד להקות בו זמנית. ההופעות היחידות של HammerFall היו בתחרות להקות מקומית בשם .Rockslaget הלהקה ניגנה כמה שירים מקוריים אך רוב השירים שניגנו היו קאברים ללהקות כגון Judas Priest  ו-Alice Coope .  HammerFallהעפילו לשלב חצי הגמר בתחרות אך באותו בערב (שנת) 1996 הזמר Mikael Stanne לא יכל להופיע, כמה ימים של חיפושי מחליף אחרי הם מצאו את הזמר .Joacim Cans קאנס הסכים להופיע איתם באותו בערב. אותו הערב נחשב להצלחה גדולה למרות שהם לא עלו לגמר. באותו הערב יואקים קאנס הפך לחבר רשמי בלהקה.
בתמונה (משמאל לימין): Patrik Räfling, Oscar Dronjak, Joacim Cans, Fredrik Larsson, Stefan Elmgren. ככל הנראה התמונה הכי ישנה שאפשר למצוא של HammerFall  באינטרנט, אי שם משנת 1997. כולם צעירים ולכולם יש שיער על הראש.
 
 
סיימנו את ההקדמה, מבולבלים? גם אני! מוכנים לביקורת על האלבום? אני מקווה מאוד שכן!
האלבום  Glory to the Braveהוקלט בין פברואר לאפריל של 1997 ויצא ב- 27 ביוני, 1997 והיה האלבום הראשון של HammerFall . אחרי הרבה שינויים בליינאפ של הלקה, הגענו לכל מה שלהקה צריכה (בסיסט, שני גיטריסטים, מתופף וזמר). האלבום שואב השראות מהמון להקות שחברי הלהקה אהבו מאוד כגון Judas Priest, Helloween, Pretty Maids  ועוד ועוד. למרות שז'אנר ה- Power metal היה קיים אז כבר יותר מעשור, ניתן בהחלט לשמוע משהו שונה בסאונד של  ,HammerFallמין שילוב מושלם של  Power metal ו-  ,Heavy metalגם הסאונד וגם הליריקה הושפעו כמעט שווה בשווה משני הז'אנרים.
האלבום נפתח בשיר The Dragon Lies Bleeding (שיר על דרקון מדמם! יש את זה ביותר Power metal???) הריף העוצמתי שנכנס לאט עד שמצטרפים התופים, הבס וכמובן הקול האדיר ביותר של הזמר יואקים קאנס. אישית, חוץ מאלבומים אחרים של HammerFall לא שמעתי שום דבר שדומה לזה.
אחריו מגיע השיר
The Metal Age, אני רואה פה השפעות ברורות מלהקת Manowar שאוהבים מאוד לדבר על מטאל. הנה וידוי קטן... רק עכשיו בזמן שאני כותב את זה ושומע את השיר הזה שוב אני שם לב גם כמה הריף הראשי שלו מזכיר ריפים של Manowar.
 
מיד אחריו בסדר מגיע השיר HammerFall, שיר שמדבר על גדולתה של הלהקה (לפי מבט חטוף בליריקה של השיר), לדעתי זה אפילו לא נרקיסיסטי, הם צודקים בכל מילה שבה הם מהללים את עצמם. כמו השיר הקודם לו, גם הוא מזכיר קצת ליריקה של להקת Manowar  שגם אוהבים להלל את עצמם ואת ז'אנר המטאל.
האלבום כולל גם קאבר, השיר Child Of The Damned  במקור הוא שיר של להקת Warlord, להקת Heavy metal מארה"ב. לדעתי הגרסה של HammerFall טובה פי 5 בערך מהמקור. הסאונד יותר טוב, הכיוון שאליו לקחו את המוסיקה ובכללי מרגישים יותר עוצמה בשיר (כמו ש- HammerFall יודעים לעשות).
 
עובדה משעשעת ומרתקת(!):
בזמן הכתיבה של הפסקה האחרונה גיליתי המון דברים מעניינים:
גיליתי שהזמר של
HammerFall, Joacim Cans, היה הזמר של להקת Warlord בין 2001 ל-2002 ואף הוציא איתם אלבום בשנת 2002. אמרתי לעצמי שזו מחובתי ללכת ולשמוע אחד מהשירים מאותו אלבום שיואקים הוציא עם Warlord ובעודי מדפדף בתגובות לאותו שיר, אדם אחד כתב שהשם של HammerFall בא משיר של להקת Warlord. מהר מאוד מצאתי שיר של Warlord בשם Lucifer's Hammer ואכן השורה שחוזרת על עצמה הכי הרבה בשיר היא “The hammer will fall on you!”. כפי שכבר אמרתי, טענה זו נשמעת לי מאוד הגיונית כיוון ש- HammerFall שאבו המון השראות מהמון להקות אך לא מצאתי ברחבי האינטרנט את מקור השם הוודאי של HammerFall  ולכן אני כותב את זה רק בתור עובדה לא מבוססת אבל נחמדה ביותר. אותי אישית כל הסיפור הזה ריתק.
בין הרבה שירים קליטים ועוצמתיים באלבום יש באלבום שתי בלאדות  (כאשר בדרך כלל באלבומים של HammerFall יש רק אחת). הראשונה היא ,I Believe שיר שמדבר על אופטימיות ותקוות טובות, קיטשי וכל כך .Power metal הבלדה השנייה היא גם שיר הנושא Glory to the Brave, הדיבור על הפרידה וההוקרה לאחיינו וחברינו שככל הנראה, נפטרו. שיר זה גם סוגר בצורה מושלמת אלבום מושלם.
האלבום Glory to the Brave הצליח והלהקה התקדמה הרבה. ההופעה הראשונה של הלהקה מחוץ לשוודיה הייתה בפסטיבל המטאל השנתי והמאוד מפורסם Wacken Open Air. אמנם חברי הלהקה אומרים שהופעה הזו היו בקהל בערך 15 אנשים (ככל הנראה אמירה מוקצנת), הופעה ראשונה מחוץ למדינה שלך בפסטיבל עם שם גדול והרבה להקות גדולות זה מכובד ביותר.
 
לסיכום, האלבום Glory to the Brave בשבילי הוא 44 דקות ו-58 שניות של כיף ו-Eargasm  בכל שיר מחדש. לא שמעתי דבר שדומה לז'אנר ש HammerFall -פיתחו ואני בעצמי לא יודע עד כמה הםהושפעו מלהקות אחרות. ממליץ בחום רב על האלבום הזה (ובכללי על הלהקה המדהימה הזו) לכל חובבי ז'אנר ה-Heavy metal  וה- Power Metal.
 האלבום המלא לשמיעה: לחצו כבר!!!
 




No comments:

Post a Comment